Köpvillkor
1. Om Photofun & Videokopiering
Videokopiering Sverige AB, 559320-6427, videokopiering.se
Photofun Drottninggatan AB, 559002-0409, photofun.se
Photofun Götgatan AB, 559308-1911, photofun.se
Photofun Nordstan AB, 559326-6041, photofun.se
ovan företag står bakom varumärket Photofun & Videokopiering.
Företagen har sitt säte på Drottninggatan 56, 111 21 Stockholm, Sverige.
Önskar du att komma i kontakt med oss, skicka ett mail till info@photofun.se respektive info@videokopiering.se med ditt ärende och dina kontaktuppgifter så hör vi av oss inom kort.
Genom att handla hos Photofun/Videokopiering accepterar du vår dataskyddspolicy och vår behandling av dina personuppgifter.
Se även vår Dataskyddspolicy
2. Kundens ansvar
Även om vi strävar efter att lagra våra kunders data så säkert som möjligt, finns det alltid en minimal risk för dataförlust oavsett alla säkerhetsåtgärder. Därför ansvarar du som kund att göra en extra egen backup på alla bilder, filmer och övriga data du väljer att lämna in eller att lagra hos oss.
Vi kan inte hållas ansvariga eller skadeståndsskyldiga för händelser utanför vår kontroll eller vid Force Majeure – inte heller för dataförlust i samband med lagring eller backup i de tjänster vi tillhandahåller.
3. Beställning
När du slutfört din beställning online skickas en orderbekräftelse till din e-postadress. I bekräftelsen finner du alla uppgifter om produkter, pris, fakturerings- och leveransadress. Vid beställning i butik får du ett orderkvitto som du måste visa upp vid uthämtning av färdig beställning.
Är något fel i orderbekräftelsen vid beställning online ska du omedelbart kontakta oss med ditt ordernummer via e-post till info@photofun.se respektive info@videokopiering.se
Vi tillämpar förskottsbetalning via swish, kort, jämna kontanter eller förskottsfaktura (49:- i faktureringsavgift tillkommer).
Vi förutsätter att du som kund har tillåtelse att låta oss kopiera eventuellt material du delger oss för digitalisering eller kopiering, och att du respekterar lagar och regler om upphovsrätt. I de fall det går förutsätter vi dessutom att du har gjort backup på de digitala filer du låter oss hantera.
4. Leverans
Vi levererar våra produkter i butik eller via postleverans. Leverans kan dock försenas eller utebli i de fall manuell bedrägerikontroll behövs genomföras för specifika beställningar.
Om förseningar i postleverans skulle uppstå (utan att vi har meddelat dig om längre leveranstid), kontakta oss på e-postadress: info@photofun.se. Vi reserverar oss för förseningar och händelser utanför vår kontroll.
Vid eventuell förlust eller reklamation på grund av externt bolag för postleverans, gäller deras regler för eventuell ersättning och kompensation.
Vid eventuell förlust eller skada av kundorder ersätts våra kunder främst med ny motsvarande produkt eller ersättning enligt branchstandard. Ångerrätten gäller inte för specialbeställda produkter, vilket innebär att så fort vi påbörjat produktionen, kan man inte ångra sin beställning. Vid eventuella skador på eller förlust av filmer ges ersättning i form av oexponerad film. Vid skador eller förlust av digitala medier ges ingen ersättning. Inget ytterligare ansvar eller ersättning kan utkrävas.
Alla beställningar behandlas med omsorg. Vi tar inget ansvar för beställningar som inte hämtats inom 3 månader.
Vid digital leverans ansvarar du som kund för att skyndsamt ladda ner dina filer för säker backup. Vi rekommenderar att du sparar dem på minst två ställen för extra säkerhet. Om du använder vår tjänst för molnlagring, är det även då viktigt att du sparar filerna på minst ett ställe till. Vid utebliven betalning av tjänsten kan dina filer raderas efter sex månader.
5. Priser
Alla priser i butik anges i svenska kronor (SEK) och alla priser är inklusive 25% moms.
Vi reserverar oss för prisändringar orsakat av prisändring från leverantör, fel i prislistan samt felaktigheter i priser beroende på felaktig information och förbehåller oss rätten att justera priset enligt gällande lagar och regler.
Vissa produkter som exempelvis överföring av smalfilm har priser som inte kan beräknas i förväg. Vi tar då en förskottsbetalning som överslagsberäkning, och du får sedan betala eventuell mellanskillnad innan du erhåller den färdiga leveransen.
6. Ångerrätt
Den normala 14 dagars ångerrätten för distanshandel för privatpersoner gäller inte på våra bild- och överföringsprodukter eftersom det avser varor som har specialbeställts och tillverkats enligt konsumentens anvisningar eller som annars har fått en tydlig personlig prägel, enligt 2005:59 2:e kap § 11:3
För mer om den lagstiftade ångerrätten, se här
För övriga produkter följer vi Lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler. Den innebär bland annat att privatperosner har 14 dagars returrätt vid beställning online.
7. Reklamation
Vid skada eller fel på levererad digital vara förbehåller vi oss rätten att först kontrollera och försöka laga/åtgärda felet maximalt tre gånger innan köpet går att häva och det görs en återbetalning
8. Ansvarsbegränsning
Vi tar inget ansvar för indirekta skador som kan uppstå på grund av produkten.
Vi accepterar inget ansvar för förseningar/fel till följd av omständigheter utanför företagets rådande (Force Majeure). Dessa omständigheter kan exempelvis vara arbetskonflikt, eldsvåda, krig, myndighetsbeslut, förminskad eller utebliven leverans från leverantör.
Vidare tas inget ansvar för eventuella förändringar på produkter/produktegenskaper som ändrats av respektive leverantör och andra faktorer utanför vår kontroll.
9. Produktinformation
Vi reserverar oss för eventuella fel på denna webbplats samt slutförsäljning av produkter. Vi garanterar inte att bilderna återger produkternas exakta utseende då en viss färgskillnad kan förekomma beroende på bildskärm, fotokvalitet samt upplösning. Vi försöker alltid på bästa sätt att exponera produkterna så korrekt som möjligt.
10. Ändringar i Köpvillkor
Vi förbehåller oss rätten att när som helst företa ändringar i våra köpvillkor. Ändringar av villkoren kommer att publiceras online på webbplatsen. De ändrade villkoren anses för accepterade i samband med order eller besök på webbplatsen.
11. Tvist och lagval
I tillfälle av att tvist inte kan lösas i samförstånd med företagets kundtjänst och kunden, kan du som kund vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden, se arn.se. För boende i ett annat EU-land än Sverige kan man lämna klagomål online via EU-kommissionens plattform för medling i tvister, se http://ec.europa.eu/consumers/odr
Vid eventuell tvist följer vi beslut från ARN eller motsvarande tvistlösningsorgan.
Eventuell tvist gällande tolkningen eller tillämpningen av dessa allmänna villkor ska tolkas i enlighet med svensk rätt och lag. Eventuell tvist mellan kund och Photofun / Videokopiering ska i första hand lösas i godo på plats i Sverige eller per telefon/Teams eller liknande tjänst. Om det inte lyckas kan någon av parterna väcka talan i allmän svensk domstol. Eventuella rättsliga tvistemål på plats, ska alltid hållas i Stockholm, Sverige.
12. Övrigt
Eventuella tillägg utöver dessa villkor kan komma i samband med registrering, login, inlämnande av kundmaterial eller beställning av produkt eller tjänst. I dessa fall informeras du som kund om detta.
Vi friskriver oss för force majeure och reserverar oss för eventuella stavfel/prisfel på vår hemsida.